cumulusnimbus

Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 991 till 1,000 (av 1,011 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: rysare i många delar, nybrocorner slutar snusa #76929

    Bra jobbat nybrocorner!

    Det är tungt att komma igen, de flesta klarar det inte men du verkar ha bestämt dig för att vara en vinnare. Den svåraste insikten är att man är faktiskt nikotinist för livet och måste avstå helt.

    Jag kom till den insikten hösten 1982. Jag gjorde en jordenruntresa under 1.5 år och när jag stog på däcket till färjan till Polen slängde jag dosan i havet. Var nikotinfri i 1.5 år. När jag återkom till Sverige så var det första jag gjorde att köpa en kexschoklad och en dosa Ettan lössnus. Jag tänkte att jag nu var så stark att jag kunde säga hej till en gammal vän, för att sen fortsätta vara fd nikotinist. Det var 30 år sedan och en fatal missbedömning.

    Idag vet jag vilka odds jag kämpar emot och att det krävs knivskärpa för att lyckas. Tror du vet vad jag menar med…

    som svar på: Det var ju busenkelt #77281

    Läste vad jag skrev igår och skrattar gott åt mig själv. ”Åldrande träningsnarkomaner tenderar att få ledproblem och hjärtinfarkter”.

    Mhm, det stämmer nog att det finns vissa risker med motion, men vänta nu… Åldrande drogmissbrukare, får inte de problem de med. Skulle tro det… :)

    Igår var jag riktigt elak mot alla i min omgivning. Min fru förstår vad jag går igenom, men mina barn förtjänar inte att stå i vägen för mitt humör, som är helt betingat av abstinens från nikotin. De förstår inte att deras annars snälla pappa bara är snäll om han självmedicinerar sig med nikotin och att det inte är dem han är arg på.

    Känner mig riktigt usel i dessa situationer, men samtidigt gör det mig ännu starkare i mitt beslut att sluta med nikotin.

    Blir nog tvungen att börja träna tidigare än jag hade planerat. Hade tänkt ge mig en månad med att bara jobba med avvänjningen och när sen den magiska 4 veckorsgränsen inträffar börja träna. Oacceptabelt att mina barn och min fru får betala det retroaktiva priset för dåliga val jag gjort i mitt tidigare liv, så det blir till att börja med träningen redan nu. Åker på semester i morgon så det blir ett bra starttillfälle

    som svar på: Första dagen! :) #77599

    Härligt!

    Njut av känslan men var samtidigt på din vakt, det kan svänga snabbt innan allt sätter sig på plats

    som svar på: Nu har jag bestämt mig för att lyckas. #77574

    Polare som håller dosan under din näsa är inga polare. En polare respekterar ditt beslut att sluta snusa och försöker vara ett stöd för dig. En fd snusares värsta fiender är snusare i ens närhet. Ett mycket vanligt fenomen som socionomer studerat i missbrukarkretsar är just detta beteende att försöka dra ner den som vill bryta mönstret i skiten igen. Jantelagen gäller, om du lyckas så höjs du upp, samtidigt sänks den som är kvar i beroendet ner.

    Att sluta snusa är definitivt, det går inte att sluta snusa litegrann. Att sluta snusa kan innebära att du måste bryta med ”polare”

    som vill få ner dig i skiten för att känna sig själva lite mindre dåliga. Bara du kan bestämma det.

    som svar på: rysare i många delar, nybrocorner slutar snusa #76924

    För övrigt tycker jag att det är dålig stil att på fyllan publicera på ett sluta snusa forum om hur skönt och njutbart det är att ta en snus. Många tappra är inne här för att få stöd i sin kamp emot giftet. De behöver inte påminnas, de vet hur det känns..

    som svar på: rysare i många delar, nybrocorner slutar snusa #76923

    Du får aldrig glömma att snusare är dina värsta fiender då du slutar snusa. Alla snusare vet att det de gör är dåligt för dem och det faktumet att de inte kan bestämma sig att sluta är ett tecken på dålig karaktär. Om någon person i deras närhet lyckas med att sluta så understryker det snusarens dåliga karaktär ännu mer. Jantelagen gäller och om de tror de kan få ner dig i deras träsk så kommer de att försöka.

    Dosor ”råkar” inte bara glömmas framför ögonen på en. Glöm dock aldrig att det var ditt beslut att stoppa in prillan under läppen. Du kpmmer att möta nikotinister hela ditt liv, och de är inte snälla mot fd nikotinister!

    som svar på: Nu har jag bestämt mig för att lyckas. #77569

    Hej

    Grattis till ett bra beslut!

    Du skrev: Skulle uppskatta tippa från erfarna slutare,

    Mitt tips är att undvika tips från erfarna slutare :)

    Att börja snusa är dumt, att sluta snusa mer än en gång är stenkorkat… Den som är grym på att sluta snusa kommer aldrig att bli en erfaren slutare, om du förstår hur jag tänker.

    Olika sätt funkar olika för olika människor och vi vet inte på förhand vad som är lyckosamt. Min strategi, som kanske fungerar för mig, är att samtidigt som jag slutar snusa tar ett uppehåll på tre månader från alkohol, är ytterst restriktiv med kaffe, undviker alla andra droger helt, och att börja träna 3-4 veckor efter slutdatumet. Jag vill ge mig själv en träningsfri månad så jag är helt fokuserad på snusavvänjningen, sen låta kroppsegna endorfiner stå för belöningssystemen

    Lycka till!

    som svar på: Belöningssystemet #77705

    Grattis till en imponerande insats!

    3 till 4 veckor verkar vara en jobbig tid för de flesta om man läser tidigare bloggar här. Se det som att det är ett fönster du ska igenom. Efter 3-4 veckor är den fysiska avvänjningen i stort avklarad men den psykologiska kvarstår. Har själv påbörjat andra veckan och har fortfarande fullt upp med fysiska abstinensproblem. På något sätt är de förmodligen mer konkreta och lättare att hantera…

    som svar på: Det gick ju – ett halvår nu utan nikotin! #77556

    Stort grattis! Vi behöver goda förebilder här och din resaoch framgång är en inspiration för oss alla

    som svar på: Första dagen! :) #77594

    Grattis till ett bra beslut!

    Tröttheten kommer av att blodsockerhalten kommer i obalans när du slutar snusa. Nikotin stimulerar levern att omvandla glykogen till glukos så blodsockret ökar. Normalt sköts blodsockerbalansen av hormonerna insulin och glukagon, Nikotin blir en tredje faktor i den ekvationen.

    Jag har precis börjat min andra vecka och får fortfarande dessa sömntoppar, då jag kan somna i princip stående. Det går över när nikotinet är ur ekvationen och kroppens naturliga hormoner sköter butiken

Visar 10 inlägg - 991 till 1,000 (av 1,011 totalt)