slutar 2013

Välkommen! Forum Dagbok slutar 2013

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 90 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80199
    Slut2013
    Medlem

    kämpar med dig Zito!

    #80226
    Slut2013
    Medlem

    Fy fan va de tar emot allt.
    Tiden går och man kan tänka på annat, men så fort man sak göra något eller om något är jobbigt så kommer rösten.
    ”ta en snus så blir det lättare”

    Jag har papper under läppen men ändå så är suget där.
    Är det nikotinet som min kropp fortfarande vill ha tror ni?
    Snusar nästan lika fast inte ”snus” som innan. är det negativt.. lr kommer det försvinna av sig själv allt mer jag inte intar nikotin?

    När jag slutade snusa så ökade jag intaget av socker och kaffe. väldigt mycket.
    Nu har jag fått bukt med ätandet lite när jag har papper under läppen, Men något saknas fortfarande.
    Och jag försöker dra ner på kaffet nu igen.. och känslan av att något saknas finns kvar.

    Jag ersatte alltså mitt snusande med kaffe och socker, samt onico o papper.
    Men är det inte nikotinet man är beroende av?
    Eller är det snusdosan i fickan?
    Är det storleken på posen under läppen?

    Får panik!

    #80227
    LarsG
    Medlem

    Det är nikotinet du är beroende av. De andra sakerna du räknade upp är dock starkt kopplade till nikotinet. Kom ihåg att nikotinet höjer blodsockret. Detta medför att kroppens egna system för reglering gått i djup dvala. Det tar tid att väcka de naturliga systemet, därför sockersug. Sedan har du en driva med signalsubstanser som kommit i olag, därav lågt humör mm.

    Allt väcks dock med tiden. Det tar dock lite tid. Men håll ut. Det blir bättre.

    #80230
    Zito
    Medlem

    Har du provat ingefära? Jag blev överraskad av hur bra det var. Om man kör med det så slipper man slösa pengar på oniko och därmed förstöra ett bra argument att sluta.

     

     

    #80237
    Slut2013
    Medlem

    Nej det har jag inte gjort. Kanske man skulle.. alla pratar om det.

    Det är så jobbigt. Allt i ens liv känns jobbigt.. är det för att det är jobbigt eller för att inte nikotinet finns där.
    Min hjärna säger ” ta en snus så blir allt bra”
    Har jätte ångest över hela mitt liv just nu..
    Det är för få saker som är positiva just nu med att sluta snusa.
    Jag försöker intala mig om att rösten kan vara åt helvete ett tag.. och att det kommer gå bättre!

    #80238

    Efter regn kommer solsken. Det blir bättre och vinsten är enorm. Du vinner din frihet och ditt liv tillbaka. Där du befinner dig nu kommer du inte att vara så länge till. Det handlar inte om hela dit liv. Det är ren kemi det handlar om även om hjärnan försöker problematisera för att mjuka upp ditt försvar. Snusreceptorer håller på att degenereras och dopaminhalterna i hjärnan blir då låga och därför känner man sig deppig ett tag.

    En snushjärna är som en supertanker, bra på att gå rätt fram i gamla spår. Svängar och inbromsande är krångligt och tar viss tid. Men är man tålmodig så svänger det och stannar upp till slut.

    #80253
    Slut2013
    Medlem

    Mycket bättre dag idag.
    När jag vaknade idag så som alla andra dagar efter jag slutat snusa, tänkte jag på allt dåligt.
    Allt som oroar mig och allt som jag mår dåligt av.. allt sånt som egentligen skall göra mig glad.
    Men just idag så funderade jag istället på att allt det dåliga har faktiskt en bra sida.. varför inte tänka på den istället?
    Att gå och tänka på de dåliga sakerna gör en beredd på att de kan komma, om de inte kommer kan man istället bli besviken.
    Du har lagt flera timmar på att beredda dig på något dåligt, som istället blev bra!

    Flera timmar kunde du tänkt på något helt annat istället. något positivt. som en katt.
    När dåliga saker händer och när vi är oförberedda så tar det hårt på oss.. men vi hanterar det bättre, vi kan gå vidare snabbare och vi kan gå tillbaka till att vara glada, istället för att gå tillbaka till ett liv där vi funderar på dåliga saker hela tiden.

    Jag har insätt att det ALDRIG är försent att börja om från början. Det kvittar var fan det gäller.. och kom ihåg det, det kvittar hur många gånger du börjar om också.. så länge du blir vän med hoppet.
    Och om man stannar upp och låter tiden gå en stund.. så kommer du på de sätter, snabbare ikapp den.

    #80256

    Väldigt kloka råd… Jag känner igen mig i den känslan. Efter ett långt liv som missbrukare får man lära om på nytt igen. Nästan som ett barn som ska lära sig gå. Eller som en strokepatient som försöker lära sig äta med sked igen. Fy fasiken vad hjärnan blivit skadad av allt nervgift man stoppat i sig…

    #80258
    Slut2013
    Medlem

    Firar tre veckor idag!!

    #80259
    nybrocorner
    Medlem

    det är stort… grattis – du e en Hero…

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 90 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.