slutar 2013

Välkommen! Forum Dagbok slutar 2013

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 90 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80076
    Slut2013
    Medlem

    tack!
    Det fick mig att känna hopp och glädje bara det:)

    #80079
    Perseus
    Medlem

    Det du upplever nu är helt normalt men det gäller att bita ihop och stå ut. Det är ändå i förhållande en kort period i ditt liv som du befinner dig i denna sinnesstämning, och du vet varför, så härda ut mot bättre tider. Det blir bättre – allt blir bättre!

    #80087
    Slut2013
    Medlem

    Deprimerad några timmar om dagen, Känns som det saknas något i mitt liv. Och det gör de ju.
    Det är en stor del av min personlighet som försvunnit.
    Och man tycker synd om sig själv!! Jävla nikotin!

    Hoppas det går över snart. Allt i mitt liv känns väldigt nere just nu. Giftemål, flickvän, familj hund och framtid kan fara åt fan!

    Men känslan jag hade de första dagarna var otroligt sköna. En frihetskänsla och ett lugn inom mig som jag inte haft på länge.
    Allt var roligt. sådant jag tycket vart halvkul var jättekul. Kunde visa en dela v mig som vart instängd länge.. hoppas den komemr sanrt igen.!

    tajou!

    #80092
    Perseus
    Medlem

    Tomheten du upplever är precis en sådan sak som man får genomlida. Din hjärna kommer säga åt dig att lösningen finns i snusburken. Det gäller bara att inte gå på den enkla…

    Precis runt hörnet bara ngn timme/dag till så kommer du uppleva en betydligt lättare fas. Sätt korta mål, timme för timme om så behövs.

    #80093

    Det har ingeting med din personlighet att göra. Det handlar om underskott av dopamin och är helt kemiskt. För en icke-nikotinist är dopaminnivåerna ställda på en normal nivå. När något bra händer ökar för ett tag mängden dopamin och belöningscenter aktiveras och man mår bra. För att vi inte ska bli lallande fån som bara sitter och ler och glömmer att samla mat och skydda oss mot rovdjur, har evolutionen sett till att ögonblicken av lycka är kortvariga.

    Snusare har kommit på att man kan tjuvkoppla systemet och frikoppla frisättandet av endorfiner. Man morfint… Kroppen habitueras dock och snart behövs nikotin inte för att må bra utan för att må mindre dåligt. Utan snus är man så långt under normallinjen att mängder med snus bara räcker för att nå upp till att må normalt. Efter långt missbruk kommer man inte ens upp till normallinjen utan man mår kroniskt dåligt. I det läget kommer för en del mycket lätt tex även alkohol, socker, kaffe, nervtabletter, psykofarmaka, narkotikaklassade preparat in i ekvationen. Beteendeubbningar som spelmissbruk, sexmissbruk är inte heller ovanligt. Allt för att försöka nå upp till normalnivån för att må lite mindre dåligt. En negativ spiral som kan leda till en känsla att vara fångad, förstörd ekonomi, bortstötta vänner, kollegor, partner och barn, frustation och skuldbeläggande av sig själv, personer i sin omgivning eller samhället. Listan på elände kan göras hur lång som helst.

    Vad som händer nu är att när du inte tillför snus så gör din förstörda balans att du får för lite dopamin och känner dig låg. Det är som tur är övergående. Under de första sex månaderna degenereras de flesta nikotinreceptorerna som du genom åren byggt upp. Efter 40-50 dagar kommer du att känna en otrolig skillnad. Fram till dess är det för de flesta en besvärlig uppförsbacke, men det finns många sätt att göra den resan lättare. Experterna och deras bibliotek hittar du här. Experter för att alla fantastiska slutare före dig har lämnat ett fotavtryck med sina kommentarer. Läs mycket och lär. Träna.Var medveten om vad du stoppar i dig. Och ge dig själv tid. Du kommer att se att det är en av de bästa saker du någonsin gjort. Det är värt det.

    #80094
    Slut2013
    Medlem

    tack cumulusnimbus för de orden.
    Idag är det verkligen ingen bra dag. Det är väldigt jobbigt att försöka göra sig glad för man vet att det inte är äkta. Bär hela tiden på någon låg känsla inom mig.

    Men det känns jävligt bra att veta vad det beror på. även om tankarna vill tänka om det är något annat.

    Jag var precis ute med min hund i skogen. har inte gått den vägen på en månad nu.
    Den sista uppförsbacken brukar vara en del lunga suckar och svettbildningar innan man tagit sig till toppen. Men idag var jag uppe med en viss andfåddhet men inte alls jobbigt. Återhämtade mig snabbt till de normala.. (jag har inte tränat på månader) och kände åter igen hat mot nikotinet, och att jag lyckats hålla mig från det en hel vecka!;)

    Trevlig helg alla!

    #80105
    Slut2013
    Medlem

    TJENA!

     

    Idag känns det lite bättre igen.
    Jag går på onico som vanligt, Och det är väl därför det känns okej.
    Men det gör mig inte så mycket, (än) Det blir iaf billigare än förr, Jag får inte i mig något nikotin häller.

    Min 8:e dag idag. Känns overkligt att jag kommit så här långt. Och till er som funderar på att sluta vill jag säga. Det är så jävla gott att ha kommit över 1 veckas strecket! kämpa på! och ge er själva en klapp på axeln och något bra i belöning!

    #80106
    Perseus
    Medlem

    Du är stark nog att klara av avvänjningen utan Onico (alla är det). Sluta med den nu så ökar dina möjligheter att lyckas för det är väl det du vill? Annars är ju allt lidande och kamp förgäves…

    #80113
    Slut2013
    Medlem

    Suget har börjat komma fruktansvärt mycket nu!
    Jag har glömt bort varför jag slutade och vill inget annat än att börja igen..
    Men den lila rösten är starkare.. den säger ”bara en timme till”… och upprepar sig efter e timme.

    Som de flesta sagt, att de känner en saknad över något. Nu vet jag hur det känns.. Fruktansvärt.
    Det är verkligen ingen dans på rosor att sluta snusa..

    Längtar så förbannat till att vara fri!!!!!!

    Känns overkligt idag…

     

    #80114
    LarsG
    Medlem

    Kämpa på. Du är inne den jävligaste perioden.

    Försök att komma ut och bränn kalorier. Jogga lyft skrot allt som bränner stressen.

    Du kommer att klara det.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 90 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.