slutar 2013

Välkommen! Forum Dagbok slutar 2013

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 90 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80039
    Slut2013
    Medlem

    Tjena alla snusare och icke snusare!

    Jag bestämde mig förra året att jag skulle sluta snusa detta året. och nu har jag äntligen tagit steget!
    Jag har försökt ett par gånger för men inte lyckats. Jag har inte haft rätt motivation för det tror jag.
    Vilket är viktigt!

    Min motivation denna gången är hälsan.
    Jag kommer till det lite senare..

    Först ska jag berätta att jag snusat i 10 år. de senaste åren har jag försökt dra ner men istället slutat med att jag snusar ännu mer.
    ca 1 dosa portionssnus om dagen. general,grov eller rapé.
    Men gjort som alla andra. jag köpte de billiga skräpet knäckt och kaliber för att det blev för dyrt. Istället för att snusa gott så köpte jag något som smakade skit eller ingenting. Bara för att SNUSA!.. ”varför snusa äckligt om man ändå ska snusa!” tänkte jag, och köpte en general igen.
    ”juste, va dyrt detta var” tänkte jag. och gick över till kaliber igen.. försökte hitta billigare snus som smackade bättre men de fann jag inte.
    Tror många känner igen sig..

    Jag tar en snus när jag ätit, satt mig vid datorn eller i bilen, till kaffet, på planet,när jag satt mig på bussen, när jag haft sex, när jag duschat.
    Till och med innan jag ska somna!
    Jag kom så långt att jag vaknade på nätterna och tog en. då är det för långt!.
    Jag känner till vissa som lägger in 3 prillor innan de somnar… 3 stycken!!
    Jag tänkte.. ditt vill inte jag komma.!

    Så nu slutar jag!

    Dessa beslut värvades också med min hälsa.

    Jag har lidit av panikångest, stress och orolighet sen 4 år tillbaka.
    Kunde aldrig tänka mig att det var nikotinet som stod bakom alla dessa problem. Kanske det  inte är.. men till 100% så hjälper det till för att få min hälsa att bli sämre.

    Jag slutade för ca 1 vecka sedan.. fast har fuskat. jag har tagit 2-3 snusar varje dag. Men jag är stolt ändå,  skärt ner på snuset med 90%.
    Då jag tog min snus idag, fast jag ändå inte var så jätte sugen. lika dant igår gjorde jag samma sak.
    Efter 6-10 minuter började jag känna oro, panik över något. jag kom på mig själv att ta djupa andetag.
    Min puls var ju jättehög!
    Jag tog ut snusen och efter 30-40 minuter var jag lugn igen.

    Nikotin höjer pulsen, det ökar hjärtats hastighet.. hjärtat måste alltså pumpa snabbare bara för att du tar en snus.
    Det pumpar nästan dubbelt så många slag om dagen som snusare.

    Sen jag drog ner på snuset har jag märkt av att:

    Jag orkar med mer saker
    Hittar på saker lite mer spontant
    Känner smaker bättre
    Känner av hungern mer
    Mer sug efter något
    Gladare

    Men nu slutar jag helt!

    #80040

    Det gör du rätt i. Välkommen hit. Här hänger inga snusare någon längre tid. Alla aktiva här är fd snusare och vet var du står idag och vad du kommer att gå igenom. Aktivera räknaren så kör vi. Grattis till ett bra beslut!

    #80041
    LarsG
    Medlem

    Grattis till det bästa beslutet som man kan ta som missbrukare. Det kommer va jävligt från och till. Men med tiden blir det bättre, mycket mycket mycket bättre.

    #80043
    Anonym
    Inaktiv

    Lägg upp din egen strategi, ta del av andra. Läs mycket och framförallt: Lita på dig själv. Då lyckas du.

    #80044
    Mike
    Medlem

    Välkommen och Lycka till..

    #80053
    Slut2013
    Medlem

    Tack!

    Inne på min 4:e dag nu. Känns bra.
    Det känns som jag är helt fri från nikotin i kroppen redan. brukar det vara så efter 3 dagar? Hade det med att jag trappade ner kanske?
    Jag går lite på Onico snus, det nikotinfria. Så mitt begär av att ha något under läppen har jag inte blivit av med. Kan tänka mig att det är halva grejen med att sluta snusa..
    Men det går bra, jag känner mig lite nerstämd.. som om jag är ledsen på något, över något.. jävligt jobbigt.
    Ska se hur det går i skolan idag, om jag kan koncentrera mig normalt.

    Men jag känner att jag blir lugnare och lugnare nu. vad snus stressar kropp o själ!

    #80067
    Perseus
    Medlem

    Hej och välkommen! Grattis till rätt beslut att lägga av med nikotinet. Det finns massor med fördelar och inga nackdelar med att vara snusfri. Det kommer du märka vart efter hand.

    Ett tips bara, lägg av med Onicon så snart som möjligt. Finns ingen poäng i att skapa ett nytt behov samtidigt som risken att åka dit ökar.

    #80071
    PatrikB
    Medlem

    Bra beslut!

    Jag slutade med nikotin(Grov Snus) för 400 dagar sedan och har inte saknat det alls..

    Som Perseus säger sluta så fort som möjligt med Onico, jag har tramsat på med det i över ett år.

    För mig har Onico funkat utmärkt för att bli av med nikotinberoendet men sammtidigt så inser jag nu att jag är beroende av Onico..

    Klappar mig ständigt på vänster ficka för att känna att dosan är där.. kollar så att det finns tillräckligt.. same same but different..

    Slutade med Onico i går så ett dygn har gått bra, skulle jag ha slutat igen så skulle jag ha lagt av med Onico efter en månad.

    Det som gjort att jag inte slutat är mina tankar kring att Onico e mycket bättre än grov… inte farligt.. etc etc..

    Men jag inser att man fortfarande är lika stor slav under beteendet( trist insikt)

    Känns dock som att det inte kommer att bli alls lika svårt att sluta med Onico som med Grov Snus så det kan nog ha varit ett bra alternativ för mig iaf.

     

    Kämpa på! Det är värt det.

     

    /Patrik

    #80074
    Slut2013
    Medlem

    Tack för feedbacken!!

    Jag försöker att trappa ner på onicon nu!
    Är väldigt nerstämd, om det har med nikotinet o göra vet jag inte. känner inte för något.
    När jag väl gör något som är kul så känner jag ”de är inte så kul detta”. Lessen när jag tänker på allt, blir inte ens glad över att jag slutat snusa.

    Men jag ger mig fan inte än!

    #80075
    nybrocorner
    Medlem

    Såhär är det…

    När du snusade drog du i dig ofantliga mängder med nikotin. I hjärnan fastnade nikotinet på speciella receptorer som tillverkar dopamin… Den mängd dopamin man får av nikotinet är otroligt mycket mer än vad kroppen behöver… Därför får hjärnan en tollerans mot dopaminet och måste hela tiden ha dessa skyhöga mängder dopamin i sig… det är där abstinensen kommer in…

    När man som vi lägger av med nikotinet helt och hållet så har vi fortfarande en fruktansvärd tolerans mot dopamin och det tar tid för den att normaliseras… och när vi inte kan frigöra dopamin så känner vi oss nedstämda…

    du får  normalt dopaminer av sex, god mat, vänliga ord, fysisk ansträngning osv… men pga tolleransen måste du upp i otroliga mängder med dopamin för att du skall känna av det… – det är därför du är låg nu…

    vänj dig – så kommer det att bli – och du kommer att återfå glädjen… även om det tar tid… detta är den tyngsta och svåraste fasen i sluta snusa resan

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 90 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.