44+0 dagar.

Välkommen! Forum Dagbok 44+0 dagar.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #68199
    Snusmupp
    Medlem

    Snusfri: 44 dagar.

    Nikotinfri: dag 1.

    Sista plåstret!

    Nu är jag nere på sista trappsteget. Sista plåstret i går, från och med nu är jag nikotinfri!

    Har de senaste femton åren varit en snusfantast och när jag tänker på det så har jag snusat ganska exakt halva mitt liv. Har alltid jobbat och befunnit mig i miljöer där många snusat och snuset har alltid varit en självklar del i vardagen.

    För snart sju veckor sedan gick jag in på apoteket och köpte ett paket plåster. Ett infall. Var så gräsligt trött på att konstant mala in den där sörjan i munnen. Tänkte inte mer på det och tog inte någon mer snus den dagen, paketet oöppnat. Nästa morgon tänkte jag att jag kan ju lika gärna låta bli i dag med. I två veckor höll det tills jag tog ett halvt plåster. Sedan dess har jag trappat ner med 1/4 av mitt tidigare nikotin intag per dag.

    Kan tycka att det varit skönt att kraftigt reducera nikotin intaget och inte ta hela smällen på en gång. Men jag kan inte låta bli att tänka tanken på att om jag inte tagit plåstret så skulle jag kanske varit helt fri i dag, sju veckor senare och sluppit denna vansinnes abstinens. För indirekt har jag hållit abstinensen vid liv genom att i små doser tillföra nikotin. Rätt eller fel? För mig tror jag det var rätt.

    Jag minns tydligt känslan av att efter en hel dosa på en dag sätta mig på kontoret och knappt känna smaken av kaffet. Kvalmig, mosig, uppsvälld och alldeles trasig i munnen. Fy f*n! Jag minns däremot inte hur det är att vara oberoende av nikotin. Men jag skall ta reda på det igen. Det var ett tag sedan. Jag börjar dock bli riktigt matt och sliten efter sju veckors abstinens vilken stundtals varit fruktansvärd. Ser dock glädjen i att inte tagit någon snus, vilket jag tror underlättar. Nu är det bara sista skvätten nikotin som skall dräneras ur systemet.

    Håll tummarna, nu kör vi!!!

    #73868
    Snusmupp
    Medlem

    44+1

    Snusfri: 45 dagar.

    Nikotinfri: 1 dag.

    Gårdagen var ungefär lika seg som jag väntat mig. Påminde lite om söndagen 17 oktober då jag tog min sista snus.

    Dagen i stort:

    – Huvudvärk

    – Yrsel

    – Apati (hade inte karaktär att tvinga mig till gymmet)

    – Film i soffan

    – 1 st kvälls-Onico. (Märklig känsla, första under läppen på 44dagar)

    – Nästan inte irriterad på hela dagen. Märkligt eftersom jag varit ”Falling Down” förbannad senaste sju veckorna.

    – Sovit oroligt (beror nog mer på vetskapen om att jag inte tillför nikotin, snarare än bieffekterna av att vara utan. Fast det är kanske samma sak?)

    Nu är jag på väg till gymmet trots huvudvärk, i vanlig ordning. Hoppas inte xylitol på något sätt är giftigt. Min kropp består till 50% numera av xylitol.

    #73869
    Snusmupp
    Medlem

    44+2

    Har gått rätt bra i dag.

    – Hjärtklappning men inget ångestpåslag

    – Ingen huvudvärk eller yrsel

    – Konditions OCH styrkepass på morgonen, mycket bra för ångestkänslorna vilka avtog så fort jag satte igång

    – Har tagit tre Onico i dag (Av någon mycket sjuk anledning infinner sig ett lugn när jag tar en. Vilken abstinens var det då? fysisk

    eller psykisk?)

    – sju vanliga tuggummin

    – Har dock ätit väldigt mycket av det mesta i dag (inget onyttigt)… men inget av det jag åt innehöll nikotin.

    Dag två; check!

    #73870
    Snusmupp
    Medlem

    44+3

    Tredje dagen har funkat helt ok!

    Inga direkta problem. Lite ”oroligt” men ingen tokångest.

    Två Onico under dagen.

    Sist men inte minst, inget nikotin!

    Är jag den sista på detta forumet tro?

    #73871
    Snusmupp
    Medlem

    44+4

    Fjärde dagen :-)

    #73872
    Snusmupp
    Medlem

    44+5

    – Lättare hjärtklappning.

    – Två Onico

    – Massor med glögg, bullar, godis o annat skräp

    – En näve tuggummi (nikotinfria)

    – Ett mindre ”abstinensförbannadutbrott”. Kvävdes genom lite arbete i köket :-)

    Väntar på vansinnes-dippen, detta går på tok för enkelt. Eller så funkade förarbetet med nedtrappningen på mig?

    Fast jag kommer nog få min beskärda del när det kommer till dipp… har jag på känn.

    Fem dagar-check!

    #73873
    Stork
    Medlem

    Riktigt bra jobbat!

    Bara att köra på, det riktigt fysiska nikotinbegäret kommer att försvinna snart.

    Sen ska bara kroppen få balans på dopaminproduktionen, men det är bara lite jobbigt bitvis.

    #73874
    Snusmupp
    Medlem

    44+6

    Sjätte dagen. En dag jag skulle kunna hoppat över…

    – Med mina snusmått mätt ”vansinnig” abstinens.

    – Hjärtklappning

    – yrsel

    – Illamående

    Abstinens-grande hela dagen!

    Men i morgon firar jag 44+7! En hel vecka utan nikotin… Efter i morgon räknar jag veckor :-)

    TACK för all suport Stork, Henkeohenke!!! Ni gör detta så mycket lättare!

    Just det ja… Sex dagar-check!

    #73875
    Snusmupp
    Medlem

    44+7 😆

    Hahahaha…. det gick! Nu är det bara resten kvar.

    #73876
    IdaUs
    Medlem

    Starkt jobbat! Abstinensen försvinner snart så ge inte upp! Försök att hitta något som hjälper dig när det känns som värst, t.ex. träning eller tuggummi. Halka inte tillbaka nån gång. Det är så lätt att tillåta sig fler gånger. Jag har slutat ett flertal gånger tidigare och halkat tillbaka just på grund av att jag tillåtit mig en snus, som blivit till en dosa, och sen är jag fast.

    Själv är jag snusfri sedan två månader och det går bra med abstinensen, trots att jag trodde att jag var döende i början. Snusar dock ett nikotinfritt som heter kickup och har väl tänkt att fortsätta med det tills jag reser bort i januari, sen är det slut med det också.

    Lycka till!! Du är jätteduktig!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 58 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.