Våren 1970

Välkommen! Forum Dagbok Våren 1970

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #79097

    Du har fattat att det handlar om blodsocker, så dig behöver vi inte oroa oss för. Du kommer att fixa de här.

     

    #79284
    LarsG
    Medlem

    7 veckor avklarade. Nu borde det vara rekord. Sista försöket att sluta gjorde jag samma sommar som jag fyllde 30 år, o det var inte i går. Vad jag mins från det uppehållet var att det inte var något större besvär med abstinens eller problem med sockerbalansen. Men nu har det varit klart jobbigt. Men det är ju klart har man vant kroppen vid att reglera blodsockret med hjälp av nikotin, så blir det ju problem.

    Veckan har varit helt ok. I dag var det första gången som jag ej märkte av sockersuget på förmiddagen. Ett klart framsteg. Har varit klart enerverande att känna suget hela tiden. Somnar i stort sätt innan jag hunnit lägga huvudet på kudden. Nackdelen är att jag fortfarande vaknar på tok för tidigt.

    Varför jag inte slutat förrän nu? ja, det kan man fråga sig. Har ett helt batteri med dåliga förklaringar….

    Ha det bra ni andra kämpar 🙂 Det går ju trots allt hyfsat lätt att låta bli nikotinet.

    LarsG

    #79314
    Anonym
    Inaktiv

    Tack så mycket för länken. Jag låg på 6-7 poäng, ganska dåliga odds för mig men jag har lyckats bra jag med efter 38 år, även om jag nog har större besvär än vad du har haft. Grattis till dig.

    #79344
    LarsG
    Medlem

    Gör gött! 8 veckor avklarade. Är på jämn platå. Humöret någorlunda återställt. Inga problem med sömnen längre. Ett konstant sockersug stör dock ganska rejält. Startar oftast vid 10 tiden. Går förvisso att hantera med frukt mm. Enda sättet att missa suget är att vara totalt fokuserad på arbetet, inte alltid så lätt. Har ett hål kvar på livremmen att spänna ut, mer får ej användas. I sådana fall tillbaka på samma vikt som jag hade som tjänsteman. Så här långt tycker jag att sockersuget är det som kan vara knäckande. Har dock snusat på tok för länge för att någonsin gå tillbaka som snusare. Fördelarna att vara nikotinfri överväger klart.

    Ha det bra där ute och lycka till med kampen

    #79348
    Anonym
    Inaktiv

    Sockersuget stör mig riktigt ordentligt. Laddar upp med chokladkakor som jag får i mig minst en 200 grams varje kväll. Känner mig lite neråt nu, känns som det är någon influensa på G hoppas jag slipper den! 38 dagar avklarade och dem förstör jag inte under några som helst omständigheter. Blir jag sjuk, så är det inte mkt att göra åt det. Men det blir inte bättre om jag skulle snusa. Äter hellre frukt och godis!

    #79352
    Motivation
    Medlem

    Det jobbiga med socker är att det blir liksom inte nog…. Börjar man med sött på morgonen så blir suget större på fm. Socker väcker mera sockersug. Frukt är i många fall också så söta så de drag igång suget…. ja det är inte lätt det här ;). Men det är ju bättre att frossa i frukt och godis istället för att snusa när suget drar igång, men det allra bästa är nog att ta en morot !!!

    #79358
    Anonym
    Inaktiv

    Försöker undvika allt socker, äter fil, banan och tar ett glas apelsin juice som visserligen innehåller en ytterst liten gnutta socker. Ganska svårt att undvika något socker – det finns ju i nästan alla födoämnen så det är knepigt att ta sig förbi det helt och hållet.

    #79361
    Lindström
    Medlem

    Värt att tänka på gällande socker är att fruktos är det mest sockriga sockret av dem alla. Det är också det som snabbast omvandlas och lagras som fett i kroppen. Så om du vill sluta med socker så undvik frukt och juice i så stor utsträckning du kan! Ett tips! 🙂

    #79362
    LarsG
    Medlem

    Jo, så är det. Det går fin fint att bli fet på frukt. Själv försöker jag att omfördela energiintaget över dagen. Mer på morgonen och mindre på kvällen. Det blir förvisso större energiintag för tillfället men räknar med att jogga bort kilona över sommaren. Det kan vara värt några kilo extra om man blir av med nikotinet. Med tiden skall väl kroppen åter reglera blodsockerhalten på naturlig väg.

     

    #79363
    Anonym
    Inaktiv

    Håller fullkomligt med dig där. Frukt kan man också bli fet på, men vad ska man göra ? Något vill man ha kvar och inte späka sig så fruktansvärt. Kilona jag har lagt på mig (5) ska jag träna bort, har börjat med löpning men det är inget vidare underlag för det nu. Så löpningen känns inte lustfylld, när snön förhoppningsvis försvinner så är det en fröjd att löpa. Att undvika juice har ingen effekt alls. Jag dricker juice som innehåller socker, men det är inte mycket så det är inte hälsovådligt på något sätt. Att bli asket redan nu efter 49 dagars snusfrihet, är främmande för mig. Vi är alla olika och har våra egna recept på hur det passar våra personligheter. Jag äter mindre måltider fördelat över dygnet men ingenting efter kl.19 på kvällen det hjälper i vart fall mig. Kroppen reglerar sockerhalten nu när den vänjer sig med att det inte finns nikotin i blodet.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.