Nu får det räcka! 2012-01-17 Nu börjar utmaningen

Välkommen! Forum Dagbok Nu får det räcka! 2012-01-17 Nu börjar utmaningen

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #76124
    Anonym
    Inaktiv

    okej, nu ha jag sabbat allt… kanske. Har varit snusfri i 4 dagar men idag dracks det en del öl med ett gäng polare som snusar. Är ganska onykter och har tyvärr snusat under kvällen. Kan ju bara erkänna att jag gav upp. Om jag ska beskriva hur det kändes att stoppa in den så efterlängtade prillan för alla som funderar på att börja igen och som bävar för första festen eller första stora testet av något slag så kan jag summera det så här:

    1. Kände från första ölen att det hade suttit fint med en prilla, riktigt fint!!!!, samma känsla som i nyktert tillstånd men starkare. Jag gav upp för suget och gjorde det.

    2. Stoppade in snusen men fick ingen direkt effekt

    3. Gick ca 20 minuter men det kändes precis som vanligt när man stoppar in en prilla, ingen ovan känsla, kändes precis som det alltid gjort. Kändes inte ens som jag någonsin slutat….

    4. Snusar men det känns mest som jag gör det av gammal slentrian, ger mig inget direkt. Mår varken sämre eller bättre än innan snusen under läppen. Undrar varför jag snusar och jag har fan inget bra svar. Känner mig patetisk.

    5. Inser att det är totalt onödigt att snusa.

    6. Slutsatsen blir att jag har inte mått så himla dåligt under mina snusfria dagar som jag intalat mig själv att jag gjort. Har faktiskt mått rätt bra när jag tänker efter. Fysiskt märker jag ingen skillnad så det mesta måste sitta i huvudet. Det som stör mig är att jag tänkt på snus hela tiden utan att egentligen känna något fysiskt sug. Jag skäms över ge upp på grund av ett svagt psyke. Saknar bara att ha något under läppen verkar det som.

    Jag tänker inte snusa imorgon och skriver en statusuppdatering på söndag för jag kommer inte ha tillgång till internet imorgon.

    Till alla som ska festa på lördag och sitter i min sits: Ge inte upp, det är inte värt det. Jag ångrade mig så fort prillan åkte in. Stör mig på att jag är så svag….

    #76125
    3nduranz
    Medlem

    freand10: Bra att du håller i detta! Kan tänka mig att ett uppvaknande på natten kan sätta in ett rejält sug efter några dagar.

    LadyScentedBodyWash: Kan tänka mig att det upplevs som du är svag, men det där kan hända en väldigt stor andel människor som försöker sluta med något. Kan du inte testa att dricka själv några gånger, ja och få dig att känna dig ”lullig” med suget – utan att ha snus hemma? Snacks borde köpas in innan du dricker.

    Jag själv har inte slutat än. Tycker att tvärsluta är lite av en risk för just mig, då jag har ett härligt humör när saker och ting inte går som de borde. *Host* Men jag tar ingen snus den första timmen på morgonen, ett ganska bra tag efter jag tränat eller när jag är ute och går. Jag har en plan där jag under var fjärde timme bara får ha använt två-tre. Jag ligger två plus då jag inte snusar någon timme innan sömn. Så jag har skrivit upp tiderna t ex 07-11 11-15 15-19 19-23, under varje tid har jag två till tre ringar jag kryssar för. Tanken är att jag successivt ska trappa ned på användandet. Tre ska bli två, två ska bli en, en ska bli ingen.

    Du kanske behöver ett sätt som fungerar för dig? Det enda som hindrar mig är mitt humör. Jag har snusat sedan jag var 12 och vill inte få sjävla abstinensupplevelsen som en adrenalinkick.

    #76126
    Fyrkanten
    Medlem

    Ni tänker för mycket. Tittar jag på mig själv så hade jag en rädsla för att jag kunde bli sjuk om jag la av för snabbt. Bara ännu en ursäkt för att inte sluta. Samma sak med att trappa ner. Tror inte på det. Bara skit i det. Sen tar ni en dag i taget. Skiter det sig så gör det. Bara att ladda om och göra ett nytt försök. Ingen större skada. Däremot tror jag att man ska fråga sig om man verkligen vill sluta?

    Vill man. Verkligen vill så är det hyffsat lätt. Bara bita ihop. Det verkar inte heller spela någon större roll om man snusat mkt eller lite. Alla verkar få samma problem.

    Bit ihop och kör

    #76127
    freand10
    Medlem

    Hallå igen!

    Inne på slutet av dygn 5… fasen, snart en vecka!… känns gött!… Men kom på mig själv att längta efter snus idag…. såg en dosa ettan ligga framme… det var ju det jag började med..-… såg flera stycken lassa in snusar i min närhet… och tro det eller ej… på platsen där jag är nu…(ett övningsfält) där de aldrig, aldrig sålt snus… jo, visst gör de det. Men jag håller mig i skinnet… och försöker se det som småsegrar!

    LadyScentedBodyWash: Du har ju fasen inte sabbat ett dugg! det är ju bara att se de snusarna, som nåt du ville prova…. så, nu har du gjort det…. och tycker själv att det var en dålig idé. Ok, bra! för den enda som har rätt till en åsikt eller tanke om ditt snusande är just du! inte jag, inte dina polare, ingen annan… Så se det som en erfarenhet istället för ett misslyckande!

    3nduranz: skönt att du har hittat en metod som du tror kommer funka för dig. Det är ju bara att prova… det är ju faktiskt så att om det inte funkar… nej, pröva en annan metod :-) det finns lika många varianter som snusare…. och vad som passar dig, kanske inte passar mig och vice versa… så kör så det ryker!

    För övrigt vaknade jag inatt med… vid 0230…. ja,ja… det försvinner väl det med!…

    Hör av mig imorgon igen :-)

    #76128
    freand10
    Medlem

    Snart dygn 6 :-) har gått riktigt bra idag… Känns som det bara behövs några dagar till innan jag kan tro att jag är fri!

    #76129

    Torsdag 12/1 kl. 09.13 åkte sista prillan ut. Helt oplanerat, men jag sa till mig själv: – Nu köper jag inte en ända jävla dosa till!!! Sagt och gjort, jag stålsatte mig under dagen och hatet i mig tog överhanden. Alla på jobbet blev värdelösa, min familj blev mina fiender och mina svarta sidor förvred mitt glada och spirituella corpus till en lättirriterad skitstövel. Det var som om jag dämpat en ADHD under min tid som snusare. Jag hade bara HD som snusare och AD kom smygande samtidigt som tandköttet gjorde entre i munhålan igen. Jag upplever i detta nu bara frustration och sömnlöshet, jag mår skit. Jag har dämpat allt med nikotin i 30 år (började som 12 åring). Ja jävlar vad svårt det är. Jag vill snusa, röka, dricka sprit. Ta en Wirre utan Prillan? Helt otänkbart som det ser ut nu. Jag har valt den karaktärsstärkande vägen att lägga av med ALLT! Inga jädra substitut, men det är svårt, inne på 11:e dygnet nu. Jag ska träna i dag, jag hoppas att vissa saker löser sig.

    #76130
    freand10
    Medlem

    Nu har jag snart klarat en vecka!! fasen det är ju galet!… jag tänker inte alls mycket på snus, men suget kommer titt som tätt… känns som det är klart nu… men det handlar nog om att vara stenhård mot mig själv… inte ge vika, för att ”bara prova” en :-) för den tanken har slagit mig!

    Och antalet papperssnusar minskar kraftigt… kommer bara ha blivit 2 idag! :-)

    Alla ni andra, håll ut, och stålsätt er… det här är fasen karaktärsdanande!

    #76131
    freand10
    Medlem

    Ja, då är det dag 8…. kunde inte skriva igår… men nu känns det som nikotinbehovet är försvunnet… Men tankarna får jag slå undan så mycket jag kan!…

    Men det känns riktigt, riktigt bra!! (även om jag har tänkt tanken, att ja, det kan ju inte skada med en snus… men icke!!)

    Att det skulle gå så här enkelt… kunde jag aldrig tro!

    Ni som står och väger… bara kasta er in i det! Det går bra!

    #76132
    freand10
    Medlem

    Ja, då har jag passerat 10 dagar utan snus då… känns bra att ha slutat, men jag äter mer nu… och framförallt mer skräp… men jag kommer igång med träningen igen i veckan, och ska bli hårdare mot mig, med ätandet.

    Får behovsattacker fortfarande… men de försvinner ganska fort…

    Känns bra att vara ”fri” men suget är kvar… och jag förstår dem som håller upp så här länge och längre, och sen faller dit….

    Ni som tvekar… kör på! obehaget går över!

    #76133
    freand10
    Medlem

    Imorgon är det 2 veckor…. måste varit förvirrad igår :-)

    För er som funderar eller våndas över att sluta… innan jag tog klivet och bestämde mig, så var jag övertygad om att det skulle bli ett helvete. Precis som alla andra storsnusare så har mycket i smårutinerna i livet kretsat kring snus… sånt som nu, känns konstigt.

    Jag har aldrig provat att sluta innan… och nu när jag snart har varit fri i 2 veckor, efter 16 år… så känns det superbra. Inga nikotinersättningar, inga Onico eller Kickup… det enda jag tar ibland är lite papper under läppen…

    Men jag vet också att det är en hårfin gräns mellan succé eller fiasko… och varje gång jag står i kassan i en affär eller mack… så tänker jag hur lätt det skulle vara att säga ” en dosa Granit lös, tack” eller nåt annat fabrikat…. och då är fiaskot ett faktum… Men lika lätt som det är, lika stor är segern när jag inte gör det, när jag inte ber kollegan om en snus, när jag biter ifrån i de snusfokuserande tankarna.

    Så du som tvekar. Kör på! Ta en chans att utöka komfortzonen!!

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.