Nu får det räcka! 2012-01-17 Nu börjar utmaningen

Välkommen! Forum Dagbok Nu får det räcka! 2012-01-17 Nu börjar utmaningen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #68780
    freand10
    Medlem

    Jag har snusat i dryga 16 år. de senaste 14 förmodligen runt en dosa lössnus om dagen. Men nu ska jag bli fri. Har aldrig tänkt tanken på att sluta, men har bestämt mig själv. Ingen har sagt åt mig, ingen säger att jag behöver sluta. Men JAG ska sluta snusa.

    Nu är det fasen fråga om karaktär. Jag har varit utan snus under kortare perioder (max 5 dagar) men ikväll när jag lägger mig har sista åkt ut.

    Bävar egentligen mest för rutinerna. Ska köra 30 mil i bil imorgon, har knappt aldrig kört en meter utan förut. Eller ens klivit upp ur sängen och väntat längre än 30 min utan snus. Men nu får det vara slut. Jag menar kan folk sluta knarka, så visst fasen kan jag suta snusa!

    Men jag ska tala om det för alla på jobbet, där det knappt är någon som snusar. Tänker att på en plats där så mycket handlar om tävlingar och utmaningar så blir det som en kick. Ska jobba i 2 veckor i sträck. Borde kunna finna ersättningsrutiner då!

    Tänker inte använda nikotin-tugummin, eller trappa ner. Tänkte använda micro-fys som abstinens-dödare, och vanliga tugummin.

    Jag ska försöka posta så ofta jag kan här. För det blir en del i terapin!

    Nu kör vi!

    #76115
    Maja
    Medlem

    Kämpa på, du fixar det!

    #76116
    freand10
    Medlem

    Snart 24 h…. tror väl att kroppen fortfarande har lager av Nikotin i sig…. har varit konstigt i kroppen idag… yrsel, trötthet… svettningar… men bara kortvarigt. Tog en löprunda i eftermiddags, kändes bra, Men tankarna på snus finns där hela tiden. Införde ”pappers-snusen” redan imorse, då behovet av att ha nåt under läppen var för stort… Men steg 1 är bort med nikotinet. Men långt ifrån lika mycket papper som snus en vanlig dag :-))

    Undrar om jag kan sova inatt?

    #76117
    freand10
    Medlem

    Inne på slutet av dygn 2… hmm… ska det gå såhär bra?… Visst snussuget kommer ordentligt emellanåt… men inget som inte går att ”trolla” bort… sov bra inatt…. Har tränat 2 gånger idag… kändes bra… är ganska fokuserad… men lite tröttare… :-)

    Väntar på de rejäla tålamodsutbrotten…. men hoppas de uteblir.

    Har använt mindre papper idag… men det åker in när det känns lite sämre… smakade en nikotinfri snus av en kollega… men de fyllde inte upp så då var papper bättre :-)

    #76118
    carma
    Medlem

    Skitbra! Jag ska snart sluta o blir imponerad av dig. Jag tror du fixar det här! Kom ihåg att det fysiska beroendet slocknar efter två dygn (även om inte jag tror på det) ,sen är det vanor. 6 veckor för att bryta dom. Jobba! Vill se dig sluta!

    #76119
    3nduranz
    Medlem

    Riktigt bra! Kämpa på! Det finns mycket att vinna på din kamp.

    #76120
    freand10
    Medlem

    Inne på slutet av dygn 3…. känns mycket bättre idag. Vaknade dock inatt vid 0230, satte på tv’n och skulle gå upp… sen kollade jag klockan… men det har knappast nåt med snuset att göra. Är mindre sugen på snus… eller jag är ju fan sugen hela tiden… men tankarna är inte där så ofta….. och när suget kommer… så vet jag att det försvinner efter 3-5min…. och det går bra… höll ut riktigt länge imorse innan jag tog papper…. hehe… jag vet inte hur många pappersmissbrukare det finns där ute… men jag har nog bara tagit 3 såna idag… provade även en hörselpropp… (ny :-)…) och det funkade väl med…

    Utmaningen kom när jag blev tvungen att stå mitt emot en proppfull snuskyl i säkert 10 min….. haha… lite som att kolla i en kokbok när man är hungrig… Men det gick bra… känner mig fast besluten att hålla ut… och i själva verket, känns det som det värsta är förbi… jag vet inte… men jag har inte blivit dålig än…. eller blivit helt konstig än…. Men jag är fortfarande beredd! Bring it on bara! :-)

    #76121
    3nduranz
    Medlem

    Det är bra det! Hur upplever du pulsen?

    #76122
    Anonym
    Inaktiv

    Bra jobbat! Tog också min sista prilla i måndags kväll så jag är också inne på dag 4 nu. Har snusat i 13 år men nu får det räcka. Måste säga att jag känner igen mig i det du skriver. Mår oförskämt bra faktiskt, inga nojor eller vredesutbrott. Abstinensen skjöljer över mig ibland och jag märker hur jag sitter och nästan dreglar i min egen lilla värld. Det försvinner dock efter nån minut och då skäms jag nästan lite över alla tankar jag haft på att börja snusa igen. Det är ju bara ett kortvarigt sug och det blir kortare för varje timme som passerar.

    Har ”slutat” flera gånger innan men då har jag mått så fruktansvärt dåligt konstant. Har en helt annan mental inställning denna gången och jag tror det är det som gör skillnaden.

    Kämpa på!

    #76123
    freand10
    Medlem

    Inne på slutet av dygn 4… har gått bra idag med… men blivit attackerad av riktigt snussug ett par gånger… vaknade inatt med…. hmm… och kunde inte somna om. Men tror natten inatt blir bättre!

    3nduranz: jag upplever nog pulsen som normal… men igår bar jag ett antal tunga ryggsäckar… och då kändes det riktigt ansträngt… men har tränat idag, så inget påtagligt,,,

    Tänkte skriva ganska ofta nu i början… för att sen trappa ner det… men som jag förstår här inne, så är det mest jobbigt i början, och det är nog då de flesta behöver stöd…

    Nej, nu ska jag slänga ut pappersbiten, borsta tänderna, och sova! Skönt, ytterligare en nikotinfri dag!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.