21/3 Judgementday

Välkommen! Forum Dagbok 21/3 Judgementday

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #68445
    Lake
    Medlem

    Hej.

    Är 35 år och har snusat en dosa om dagen i 15 år. Idag var jag hos tandläkaren som verkligen tyckte att jag borde sluta snusa. (dåligt tandkött osv…)

    Så på måndag ska jag sluta.

    En annan grej är att om ca en månad ska jag och sambon få barn. Funderar lite på hur det kommer att bli som snusfri. Kommer det att hjälpa och motivera mig eller kommer det få mig att bli mer snussugen än någonsin…?

    Är riktigt nervös och orolig.

    #74830
    Mange
    Medlem

    Hej

    Vänta inte till måndag!

    Slutar du nu kommer du redan på måndag vara jäkligt stolt och nöjd med dig själv.

    Lycka till!

    /Mange

    #74831
    Lake
    Medlem

    Tanken att jag skulle sluta idag slog mig efter tandläkarbesöket. Men jag vill vänta till måndag då vi lämnar sambons son till hans far. Så vi får en barnfri vecka när jag slutar snusa.

    #74832
    Snusmupp
    Medlem

    Jag skulle tagit mig en allvarlig funderare på om det är lämpligt att lägga av när ni/hon skall föda… Kanske sätta upp en mer långsiktig plan. Låter som en impulsidé. Trodde aldrig att jag skulle råda någon att tänka över att sluta… men i detta fallet alltså… Fan du kan sluta när du vill men att föra barn, då lär du ha dina grejer på rätt plats och suporta gumman. Blir säkert jagad ur forumet för att jag skrivit detta, men då får det vara så.

    Jag baserar det jag skrivit på egen erfarenhet och hoppas du inte tar illa upp. Försöker alltid ge goda råd till kamraterna på forumet och i detta fallet är det mitt bästa råd.

    Lycka till med allt, men framför allt med er nya familjemedlem!!!

    #74833
    Lake
    Medlem

    Jag har själv tänkt att det kanske inte är så lämpligt tillfälle att sluta snusa på.

    Det känns ganska dåligt att börja tveka redan innan jag slutat.

    Men vad tror ni om att byta ut lössnusen mot miniportion och nikotinfria onico snus? och att sen några månader efter födseln när jag kommit in i rutinerna i hur det är att vara småbarnsförälder sluta helt?

    Taksam för alla svar och ideer.

    #74834
    Snusmupp
    Medlem

    Tjena Lake!

    Eftersom du frågar så svarar jag vad jag skulle gjort :-)

    Tycker det låter som en strålande idé att trappa ner till du har koll på ditt nya liv med allt vad det innebär! Detta forum är en riktigt bra hjälp när man slutar, häng kvar och skriv i din dagbok om hur det fortlöper. Varesig du slutar nu eller väljer att vänta. På så sätt kanske du kan hålla motivationen och inspirationen uppe under tiden om du väljer att vänta…?

    #74835
    Lake
    Medlem

    tackar.

    Återkomer på tisdag och berättar hur det går. Kommer skära ner rejält på snusandet Från 6-8 dosor lös snus i veckan till 4 st dosor mini + onico i veckan. Bara så jag fungerar de första månaderna när barnet är nyfött.

    Ska bli förbannat spännande.

    #74836
    TLiman
    Medlem

    Härligt!

    Jag håller med Snusmupp, vänta med att sluta, men att skära ner är mycket bra i väntan på rätt förutsättningar.

    Hänger du dessutom här på forumet så kommer du få all stöttning du kan tänkas behöva och dessutom inspiration den dagen du bestämmer dig för att sluta.

    Kämpa på!

    #74837
    Lake
    Medlem

    I morgon smäller det. Kommer att gå från ca 50 gram lössnus om dagen till 5 gram mini portionssnus (en halv dosa miniportion) per dag + onico. Har suttit nu ikväll och portionerat upp, tio små, små snusar i varje dosa.

    Vad tror ni om det? Kan det fungera i några månader tills jag kan sluta helt med snusen?

    #74838
    Snusmupp
    Medlem

    Alla sätt är bra utom de dåliga… 😉

    Har man bara viljan så går det med vilken metod som helst. Har en kompis som trappade ner med en snus mindre var annan eller om det nu var var tredje dag. Så om full dos var 15 snus på måndagen och tisdagen så tog han bara 14 snus på onsdagen och torsdagen osv. Kan ju med fördel öka på till var tredje eller fjärde dag.

    Det är riktigt grisigt den första tiden, men det går så jädra fort och rätt vad det är så mår man som en kung igen! Minns det som det var igår man satt o läste om de som klarat flera månader. De sade samtliga att det gick fort men då kändes det som en evighet – men det är det inte.

    Har du bestämt dig så kötta på!!! Du kommer bli stolt över dig själv!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.