Soffan365

Forumsvar skapade

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Obotlig periodare? #89205
    Soffan365
    Medlem

    Jaha….
    Vad hände för drygt ett år sedan?
    Jag fortsatte snusa…
    Slutade igen efter nyår. Höll upp i ett par månader. Började igen. Stressade för mycket. Blev sjuk och deprimerad. Såg ingen koppling till nikotinet den gången heller.
    Att stress triggar suget. Att snus triggar hjärtklappning och ångest. Att tröttheten och apatin skulle ha med snusning att göra…
    Att det är en slump att så fort jag kastar dosan så börjar jag aktivera mig igen. Rastlös av abstinens såklart. Men aktiverar mig, igår planterade jag om några krukväxter.
    Vilopuls sänkt med typ 15 slagit efter 2 dygn utan nikotin. Men att mitt mående skulle försämras av snus, nej den kopplingen finns ju inte….suck, ibland undrar jag hur dum man får vara….
    Men. You live you learn.
    Nu försöker jag på nytt. Mot friheten…

    som svar på: Obotlig periodare? #87026
    Soffan365
    Medlem

    Well @LinaMie….det går inte bra. Jag va snusfri i sex veckor. Sen blev jag visst lobotomerad och åkte till kiosken. Vet inte riktigt vem som körde då…men då var det kört.

    Har varit fri från socker och småätande i ca 1 månad nu. Men ersatt det med full dos nikotin och koffein….

    Skäms så över mitt beroende. Varför klarar jag inte av att sluta….?!

    Hjälp…

    som svar på: Obotlig periodare? #85993
    Soffan365
    Medlem

    Haft internet-strul och har inte kunnat svara på din fråga. Går inte bra.
    Jäkla snuttefilt och fan att jag inte värderar min hälsa högre. Ledsen och martyr ….går bra ett tag, sen eskalerar det igen…varför klarar inte jag av att bara bestämma mig? Självförakt som inte gynnar någon….blä…

    som svar på: Obotlig periodare? #85875
    Soffan365
    Medlem

    Riktigt bra att läsa andras historier och dagböcker här på sidan. Har inte tänkt på att dopaminet höjs så pass mycket av nikotin. Det förklarar mycket varför mitt humör svänger så himla snabbt när jag snusar lite då och då. Dopamindusch deluxe och sen totalt dopa-ras när jag slutar tillföra nikotin.

    Precis som fler beskriver är det ibland svårt att skilja på äkta känslor och dopamin-lågvatten. Mitt liv är fantastiskt, men plötsligt är allt grått och trist. Min sambo tråkig och barnen jobbiga. Det kan vända på 10 minuter, känner mig helt vrickad…tror dessa känslor infinner sig ca 72-96 timmar efter sista nikotinintaget….dvs framåt torsdagen.
    Då vaknar suget och jag övertalar mig själv att det inte spelar så stor roll om det blir några stycken i helgen.
    Dopamin-junkien i mig har också en förkärlek för alkohol och hjärnan vill gärna koppla ihop mys/avslappning /roligheter med alkohol. Detta blir extra tydligt nu under semestern, när det inte finns ”någon anledning att inte dricka lite vin och öl tilla maten/filmen/pratet”.
    Är ju ändå ledig imorgon liksom.
    Mycket obehaglig insikt att få….

    Men! Idag har det varit noll nikotin och noll alkohol. Istället städat med ljudbok, tränat och varit på bio. Känns bra!
    Jag vill ju faktiskt hitta mig själv igen, den versionen som klarar sig bra utan att chockhöja dopaminet med hjälp av snus och öl..

    som svar på: Obotlig periodare? #85869
    Soffan365
    Medlem

    @nufardetvaranog, du har så rätt. Jag har nog alltid tänkt att det inte kommer bli så svårt att sluta, eftersom jag inte snusar på heltid. Att jag inte är någon ”inbiten”… men jag får tänka om.
    Har börjat förstå att jag har en ”beroendehjärna” som gillar snabb belöning, och har alltid varit en riktig sockerråtta, festprisse, rastlös, bytt jobb ofta, söker ständigt efter förändring etc. Alltid lyckats stanna innan kanten, och levt mitt liv i perioder av antingen väldigt hälsosamt eller osunt leverne. Ingen balans alls…av eller på…
    Men en dag kanske jag inte kan sluta. Snusa. Dricka. Äta. Vad det än är. Då kommer det gå snabbt utför.
    Försöker nu ta tag i mig själv. Lyckas ibland. Fortsätter försöka…

    Inspireras av er som lyckas!

    som svar på: Obotlig periodare? #85867
    Soffan365
    Medlem

    Hej,
    Uppdatering….Inte kommit nånstans egentligen. Mer än att jag inte köpt eget snus sen typ 1/7.
    Snusfri? Nej…köpt eget? Nej.
    Bjudits från kompisar? Ja.
    Tackat nej? Nej.
    Suck….för många triggers…
    Alkohol är nummer ett. Efter några glas ”glömmer jag bort” att jag inte vill snusa.
    Socker är nummer två. Äter jag socker så triggas ”efter maten snus som är så god”-tanken. Och finns det inom räckhåll så ”glömmer jag bort” att jag inte vill snusa mer.

    som svar på: Obotlig periodare? #85803
    Soffan365
    Medlem

    Tack @misja för kloka ord!
    Det är just det där beslutet jag inte tagit. Beslutet att ALDRIG mer pula in något nikotin i min kropp någonsin!
    Jag har inte vågat tror jag. Rädsla för att inte klara av det har gjort att jag stannat i gränslandet och känt mig ”duktig” som kan hålla mig ifrån snus flera dagar för att sen göra slut på en dosa fredag-söndag….fan va idiotiskt….Suck….

    Läser och inspireras av er som gått före.
    Misstänker att även jag borde lägga ner allt som hjärnan går igång på, dvs kaffe, alkohol och socker…finns inget i det som kroppen behöver, men det är ett långvarigt och uppiggande/tröstande/lugnande förhållande jag har med dessa substanser…hur kan jag leva utan? What is the fun in that?

    Kanske dags att lära sig att hitta andra sätt att må bra. På riktigt….

    Skön fredag på er alla hjältar 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)