Slutet på min snusrelation! Snuskalkon-2021

Välkommen! Forum Dagbok Slutet på min snusrelation! Snuskalkon-2021

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96764
    Snuskalkon
    Deltagare

    Hej alla Slutsnusare!

    Som rubriken säger är detta förhoppningsvis slutet på min relation med snuset och nikotinet.
    Jag och snuset har haft en lång och ofta trevlig relation som jag nu bestämt mig för att avsluta. Vi går way back till när man gick i skolan och skulle testa för att det var ”coolt”… Vi har alltså en cirka 15 år relation som jag nu bestämt mig för att säga upp.

    Anledningarna är flera till avslutet:
    – Hälsan:
    Alla vet att snus & nikotin är dåligt..

    – Familjen:
    Har en unge och en till på gång, vill vara en god förebild och inte leda in dom på samma spår so jag själv gått i.
    Har dessutom sagt att jag slutat och sen smusslat med snus till och från utan att våga erkänna att jag börjat igen. Har alltså börjat och slutat till och från massor av gånger.
    Sagt till mig själv flera gånger att ”denna är den sista jag tar”… Vaknat nästa morgon och köpt en ny dosa, haft dåligt samvete och upprepat frasen när dosan börjat sina. Är nu så trött på mig själv och min enormt dåliga karaktär.

    – Ekonomin:
    Snus kostar pengar.. Snusade inga mängder som jag läst många av er här inne gjorde men hur som så gick det åt cirka en dosa per 1.5 dag. Ibland mer och ibland mindre.

    – Jobb:
    Har tidigare haft ett jobb där ALLA snusar/röker. Det är inte lätt att vara den enda som inte gör det och ofta har jag själv intalat mig att det är lite av anledningen till varför detta har fortgått såpass länge som det har gjort. NU är dock situationen annorlunda och jag har ett jobb där jag inte umgås non-stop med nikotinister och där inte snus diskuteras på samma sätt som innan, vilket ger mig hopp om att denna gången ska iallafall ingen annan göra det svårare för mig att sluta!

    Det är väl dom anledningarna…
    Min sista snus tog jag 28 September 2021.

    Är alltså inne på in 6e dag som fri.
    Läget just nu:
    Har gått bra än sålänge! Känner mig sugen på snus så fort jag kommer till en tidpunkt på dygnet då jag brukar lägga in… Men känner samtidigt att läget är under kontroll! Jag ska bara hålla ut!! ”Snusmonstret” som han kallas här knackar på allt som oftast men just nu håller jag honom utanför 😉 Den jäveln kan stå och banka på dörren och erbjuda hur mycket snus han vill men jag ska då inte ha något!!
    Bedövar mitt sug med att så fort jag tänker på snus ta till vanliga tuggummi eller slänga in en halstablett typ Fishermans Friend.
    ”Fiskekompisen” känns som min räddning just nu för att ha något att ersätta med. (Ja detta ”beroende” måste också bort någon gång men just nu är jag fine med att ersätta något dåligt med något mindre dåligt)
    Känner att det inte är suget efter själva snuset/nikotinet som ”Snusmonstret” lockar med mest utan det är mest vanan att lägga in snus som lockar.
    Värst är det på morgonen när jag sätter mig i bilen och vanligtvis lastar in en dubbel portion samt drar i mig en halvliter kaffe.. Just nu känns det som att om jag överlever den stunden på dagen kommer jag klara resten med!

    Denna dagbok skriver jag mest för att motivera mig själv men hoppas såklart kunna hjälpa/få hjälp och stöd av er andra här!
    Min tanke är att försöka fortsätta uppdatera om hur allt går och hur jag mår regelbundet.

    Lycka till alla snusfighters där ute!

    #107037
    Snuskalkon
    Deltagare

    Japp, jag lever än! UTAN SNUS…

    Still standing strong vilket verkar vara mer än vad forumet gör. Kämpa på alla där ute. Livet är bättre utan snus

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.