Slutar 1/1-2015, behöver tips!

Välkommen! Forum Tips och metoder Slutar 1/1-2015, behöver tips!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #84004
    jinx
    Medlem

    Hej, Hanna heter jag. Är snusare sedan 10 år tillbaka, var innan dess rökare. Har haft uppehåll under mina två graviditeter(2009 och 2012) utan problem. Men har efter det försökt sluta, helt utan framgång. Har bestämt mig för att sluta tvärt nu den 1 januari eftersom jag är så sjukt less på att vara slav under Skruf Snus AB (snusar knox white). Snus är det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker på när jag lägger mig, ibland vaknar jag på natten och snusar…är fruktansvärt, snusar mer eller mindre konstant under min vakna tid. Hoppas att någon här har några tips på hur man ska tänka när man slutar tvärt, vill inte ersätta med nikotinprodukter eller nikotinfritt snus…Med vänlig hälsning,! Hanna

    #84005
    SkrufAway
    Medlem

    Hej Hanna –
    I menyn ovan så finns det en hel del tips under ”Tips”. Jag applicerar många av dessa och de är verkligen bra tips.
    Ett annat tips är att ladda hem appen Snusfri. Den hjälper mig riktigt mycket. Här blir du påmind om varför du slutar, hur mycket pengar du sparar på att inte snusa osv.

    Lycka till!

    #84006
    messi
    Medlem

    Det gäller att stå ut ett bra tag… Vissa stunder mer och vissa mindre. Jättebra att säga nej till alla ”hjälpmedel” som nikotintugg eller onico. Jag tror bestämt att man har mkt större chans att lyckas. Sen finns det bara ett riktigt bra hjälpmedel när man ska sluta och det stavas träning:) kör slut på dig!.. då glömmer du för en stund!

    När man väl gett sig fan på att lyckas sluta, så finns det bara en utväg.. Och det är att lyckas! Allt annat är en förlust och ett svek mot sig själv som kommer nöta bort lite av din självkänsla och självrespekt. När du däremot lyckas kommer du höja dig själv och man får en skön känsla och någon form av självförtroende kick!

    Tuggummi och hushållspapper under läppen kan hjälpa ett tag för att hålla den värsta rastlösheten borta. Kämpa på och ge inte upp, den blir bra tillslut.

    #84007
    Perseus
    Medlem

    jinx:

    Grattis till ett bra beslut!

    Läs under tips som SkrufAway hänvisar till.
    Sömn, kost och motion är nyckeln och ett envist pannben är bra. Helt rätt att klippa nikotinet direkt, tycker jag. Allt annat förlänger lidandet och minskar dina chanser att klara av uppgiften.
    Det kommer vara skitjobbigt i ca 3dagar! Ställ in dig på det. Boka inte in annat utan ge dig utrymme för att sköta sömn, kost och motion.

    Extra hjälp:
    Starta dagbok här och klockan. Det kan vara inspirerande att titta hur många dagar du varit snusfri. Läsa vad du skrev under vissa perioder osv.

    Lägg undan de pengar du i vanliga fall tänkt lägga på snus. Spara ihop ett par dagar/veckor och köp ngt till dig själv -”gratis”.

    Jag lade av för snart 2 år sedan efter ca 23års snusande. Det är värt det!

    Lycka till!

    #84008

    Läs mycket vad andra skrivit, här finns en enorm samling av erfarenheter.

    Jajo utryckte det så bra: ”De små, små knepen och de kloka orden är kanske inget annat än en persons erfarenheter, men har en människa redan vandrat på en väg som jag stapplande ger mig ut på så lyssnar jag gärna på denna personens erfarenheter om sly och fallgropar och ruggiga djur i buskarna. Även om det sen visar sig att min egen väg är kantad av törnen och ormar eller en solig grusväg utan minsta problem så är kunskap och information aldrig ett dåligt resesällskap. Och för många som vandrat vägen så känns det fullkomligt naturligt att försöka skänka andra lite resesällskap då och då”.

    Lycka till, 2015 kommer att bli ett toppenår för dig. Sluta snusa är bland det allra smartaste man kan göra och det är värt lite besvär tusen gånger om.

    • Det här svaret redigerades för 9 år, 4 månader sedan av cumulusnimbus.
    #84015
    hoppfull78
    Medlem

    Hej Hanna.
    Lycka till . Har själv precis varit snusfri i 10dagar och det har inte varit någon dans på rosor.
    Men fokusera all din viljestyrka så kommer du fixa det.
    Ingefära under läppen och Kickup energy har funkat för mig =)
    Håller tummarna för ett snusfritt 2015

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.