Slutet på min snusrelation! Snuskalkon-2021

Välkommen! Forum Dagbok Slutet på min snusrelation! Snuskalkon-2021

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 46 totalt)
  • Författare
    Snuskalkon
    Deltagare

@Ziiid Visst är det sjukt. Jag är en vuxen man som anser mig själv som ärlig och en bra pappa och så håller jag på sådär??? Helt meningslöst… Men som sagt kändes riktigt bra igår att inte behöva göra något sånt. Klarade av den dagen också. 🙂
    Ja det är vi Svenskar som inte är riktigt friska, sen har alla andra länder sina grejer dom håller på med. Cigaretter framförallt.
    Cigaretter känns ändå som en helt annan grej. Det är ju samma nikotin man är beroende av men att jämföra snus och cigg är ju två helt olika saker. Slutade med cigaretter för massor av år sedan och det var en piece of cake. Hur lätt som helst, fortsatte ju dock med snuset.. 🙁

Dag 10 idag och tillbaka på jobbet. Känns som att under tiden jag jobbar och har något att göra så flyter inte tankarna iväg på snus.
    10 Dagar utan snus är ju ändå något att fira! Nästa mål 20 dagar 🙂

Ziiid
    Medlem

Appropå det här med barnen… Jag har döljt och döljt, fifflat och smusslat, sagt ”titta på den där fågeln utanför fönstret” samtidigt som jag lägger in en snus, ”hostat högt” när jag öppnar locket så ingen ska höra, sagt att jag bara ska köpa tuggummi när jag gått till ICA osv osv osv.

Nu är mina barn större och det går inte att lura/ljuga för dom längre även om båda är under 10. Det är dom som nu uppmärksammat vad deras pappa håller på med och sagt varje gång att jag måste sluta. Egentligen är det dom jag ska tacka när det här är över.

Snuskalkon
    Deltagare

@Ziiid Precis. Känner igen mig själv i exakt det du säger..

”Ska bara hämta en sak i bilen”
    ”Går ut och hämtar posten”
    ”Ska bara slänga en sak i soptunnan”
    ”Ska bara på toaletten”
    ”Host host”
    ”Titta där”

Så sjukt många ursäkter och grejer jag har haft för mig för att dölja vad jag håller på med. Patetiskt…

2021-10-11 Dag 13 Utan snus:
    Tillbaka på jobbet efter ännu en snusfri helg. Suget efter snus känns som det avtar mer och mer. Har knappt tänkt på att jag varit utan denna helgen. Har dock varit sjukt sysselsatt hela helgen vilket också kan ha spelat roll. Ju mer jag gör ju mindre tänker jag på snus.
    Denna veckan känns som att det kommer gå av sig själv. Ska iväg imorgon på en resa med jobb till land där det inte finns något snus att få tag på, vilket innebär att även om jag blivit sugen finns det inte snusmonster att fightas mot där 🙂 Känns bra!

Fördelar som jag tänkt på sen jag slutade med snuset:
    – Rent samvete
    – Hel och frisk slemhinna innanför läpp.
    – Pigg
    – Ingen huvudvärk p.g.a för mycket/för lite snus
    – Lite rikare förhoppningsvis
    – Fräschare andedräkt
    – Inga bruna tänder

Finns säkert mer men känns så bra att kunna ta ett litet steg framåt i livet och sluta upp med fasonerna jag drog på mig i tonåren..

2 veckor imorgon 🙂 Lite stolt ändå 🙂

Ziiid
    Medlem

Du ska vara jättestolt och nu efter 13 dagar så tror jag du har det värsta bakom dig. Det kommer komma tuffa perioder men första 14 dagarna är helt klart värst tycker jag. Riktigt starkt av dig!

Adderar lite till din lista men fördelar:

– En bättre miljö i magen
    – Mindre risk för hjärt- kärlsjukdomar
    – En ämnesomsättning som är normal
    – Smak/lukt återställs till normal
    – Hjärnan kommer börja reagera på normala belöningar där gift inte är inblandat
    – Rent kosmetiskt – man är snyggare utan en snus under läppen
    – Bättre blodcirkulation i kroppen
    – Mer normal värme (inga kalla händer då blodkärl drar ihop sig av nikotinet)
    – Lägre vilopuls
    – Inget beroende som styr vardagen

Snuskalkon
    Deltagare

Tack! Bra punkter till listan! 🙂 Tänkte det kan vara bra för mig själv att ha en lista att titta på om det skulle bli tufft i framtiden. Alltid bra att veta varför man utsätter sig för detta 🙂

Ziiid
    Medlem

Hur går det Snuskalkon? Stabilt hoppas jag… 🙂 Borde vara uppe i ca 25 dagar nu om jag inte räknar fel?

slutsnusarn
    Deltagare

Snuskalkon, hoppas att du fortfarande är med i slutandet här! Kämpa på!

Snuskalkon
    Deltagare

2021-10-26 28 dagar utan snus:

Hej på er alla slutare! Självklart är jag med er ännu! Här ger vi inte upp!! Har fått tillökning i familjen med ytterligare en dotter så det har varit fullt upp med henne och mindre tid till att hänga här.

Att få en dotter till har även det inneburit prövningar för en snusslutare.. Långa nätter, jobbiga timmar/dagar på sjukhuset, fira att allt gått bra med en snus osv… Men jag har inte gett upp! Inget snus tagit ännu!

…och lättare går det! Suget efter snus så mycket mindre just nu. Har gått igenom många situationer då jag oftast tidigare petat in en prilla men tagit mig igenom dessa utan att ta en snus. Allt handlar egentligen om att klara av dessa ”dippar”. Det gäller bara att hålla huvudet i schack i dessa minuter av snussug.

Känslan just nu är grym. Ska allt visa båda mina döttrar att dom har en farsa med bra karaktär och utan beroende!!

Kämpa på alla där ute! Vi fixar det här tillsammans!

(Ska försöka vara mer aktiv här också!)

Ziiid
    Medlem

All respekt för din bedrift av 28 dagar utan snus men det stora grattiset här blir nog ändå till att du fått en till dotter! Grattis! 🙂

Men jag håller med dig – visa dom att du kan! 🙂

Snuskalkon
    Deltagare

Tack!

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 46 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.